De metaverse is de laatste tijd een veelbesproken gespreksonderwerp geweest, waarbij Facebook en Microsoft beide beweringen deden. Maar wat is de metaverse? En wanneer komt het hier?
De metaverse is een veronderstelde iteratie van internet, die persistente online 3D virtuele omgevingen ondersteunt via conventionele personal computing, evenals virtual en augmented reality-headsets. Aspecten van de Metaverse zijn al geïmplementeerd in virtuele wereldplatforms zoals Second Life. Sommige iteraties van de metaverse omvatten integratie tussen virtuele en fysieke ruimtes en virtuele economieën.
Lees verder MetaEstate officieel afgekondigd geïntegreerde planning van Satoshi Island in Cryptovoxels Metaverse
De huidige metaverse ontwikkeling is gericht op het aanpakken van de technologische beperkingen met virtual en augmented reality-apparaten.
Zonder draagbare technologie om een brug te slaan tussen de materiële en virtuele werelden, zal de metaverse echter niet veel meer zijn dan een utopie, meldt T_HQ.
Cristiano Amon, CEO van Qualcomm, zegt dat slimme brillen uiteindelijk net zo wijdverbreid kunnen zijn als smartphones.
“Voor alle apparaten die commercieel worden ingezet, heb je één ding in alle apparaten – en dat is Snapdragon XR”, vertelde Amon aan Yahoo Finance Live, verwijzend naar Qualcomm’s extended reality-versie van zijn belangrijkste Snapdragon-platform. “Dus we zijn erg enthousiast over die kans, en het kan zo groot zijn als telefoons, als je een begeleidende bril hebt die je samen met je smartphone draagt.”
De VR-ervaring is niet compleet zonder metaverse. In de film Ready Player One lag de focus bijvoorbeeld op het voltooien van missies in de Oasis. Spelers moesten sensorpakken dragen om van de complete ervaring in de Oasis te kunnen genieten. Deze pakken weerspiegelen de virtuele omgeving van de metavers.
Niantic is het bedrijf achter Pokémon Go en andere augmented reality-apps. Het bedrijf ontwikkelt momenteel AR-brillen.
Lees verder Met de nieuwe draagbare wearable van Facebook kun je communiceren met augmented reality
Niantic’s CEO John Hanke zei:
“Denk aan een draagbaar apparaat, de hele dag bij je, op je hoofd. Het weet waarschijnlijk waar u het grootste deel van de tijd zoekt. Misschien weet het andere dingen, zoals je hartslag. Als je een advertentie ziet, ging je hartslag dan omhoog? Wanneer je een persoon ziet [it identifies], wat deed je hartslag? Zijn je pupillen verwijd? Hoe zit het met je emoties? Ben je blij, verdrietig, angstig?”
“Dit is geen sciencefiction”, vervolgde hij. “Tech kan doen wat ik beschreef. Of we dat laten evolueren tot de dystopie waarvan we allemaal weten dat het zou kunnen zijn, of stappen ondernemen om er iets anders van te maken, is een collectieve taak voor ons allemaal.”
creditSource link